Koude acquisitie is een super belangrijk element van de verkoop maar gelijktijdig ook het moeilijkste en bij veel verkopers is het niet erg populair. De frequente “nee” stuit ze namelijk vaak tegen de borst. Vaak zien wij dus uitstelgedrag bij verkopers die koud moeten canvassen.
Daarnaast zijn er wel degelijk verkopers met karakter en doorzettingsvermogen die zeer succesvol zijn in de koude verkoop. Een verhaal voorlezen van een simpel script werkt tegenwoordig niet meer aangezien prospects tien keer per week voor hetzelfde worden gebeld. Om echt succesvol te zijn moet een verkoper onderscheidend zijn in zijn verhaal en direct bij de introductie al het verschil maken. Empathie, authenticiteit en doorzettingsvermogen zijn hier sleutelwoorden. De aller beste cold callers bellen op een dusdanige manier dat de prospect pas heel laat het idee heeft dat er koude acquisitie wordt gepleegd. De prospect heeft op zo’n moment het idee dat er op gelijkwaardig niveau een bekend probleem wordt opgelost, met als eindresultaat een deal waar beide beter van worden. “win, win”
Wanneer uiteindelijk een prospect, de deal afwijst ondanks het bijzonder positieve gesprek, het krachtige voorstel en het mooie aanbod zal deze de telefoon met een glimlach en vaak met een compliment ophangen. Omdat wij onze diensten op no cure no pay basis leveren hebben wij hier niet direct iets aan verdiend maar U als opdrachtgever heeft hier wel degelijk iets aan over gehouden. Er is een zaadje geplant bij de prospect.
Meer informatie?